אתר קק"ל לצעירים

19/08/2011 – רכבת קלה בירושלים

לאחר שנים ארוכות של עבודות, נחנכה בירושלים הרכבת הקלה הראשונה מסוגה

 

הרכבת הקלה הראשונה בישראל נחנכה בירושלים. העבודות להקמתה החלו בשנת 2000 והתוכנית הייתה לסיים את בנייתה בשנת 2006. בפועל, הקו הראשון של הרכבת, הקו האדום, התחיל לפעול ב-19.8.2011. לקו האדום 23 תחנות, אורכו 13.8 ק"מ והוא מסיע כ-160,000 נוסעים ביום.


ההחלטה על הקמת רכבת קלה בירושלים התקבלה בממשלה ביוני 1998. התומכים בהחלטה העלו בטיעוניהם את נושא הפחתת זיהום האוויר במרכז העיר, את חשיבות הרכבת בחיזוק מרכז העיר ואת כוח המשיכה של רכבת יוקרתית ככלי תחבורה חלופי לאוטובוס. המתנגדים לרכבת הקלה טענו שלאזור מרכז העיר עלול להיגרם נזק בזמן העבודות וכן שעלותן של העבודות גבוהה. גם התחזוקה והתפעול של רכבת קלה יקרות יותר מאלו של אוטובוסים, כך הם טענו, ובנוסף לכך, תוואי הרכבת אינו גמיש ואי אפשר לשנותו במקרה הצורך.


בסופו של דבר פרויקט הרכבת יצא לדרך. נכון לשנת 2019 מתוכננים בירושלים 5 קווים נוספים, שהצפי לסיום העבודות עליהם הוא שנת 2024.