אתר קק"ל לצעירים

חגים

מה עושים בחופש הגדול? רעיונות

הלכות סכך אקולוגי

דמי כיס בקטנה
חג האור? תחסכו בחשמל
הנרות הללו אנו מכינים

מכינים שתילים לבד

עציצים ממוחזרים

לטעת עצים

כבר ארזתם? משלוחי מנות מקוריים

מתחפשים ירוק? ברוררר

עצמאות ירוקה

משחקים מסביב למדורה

ל"ג בעומר על בטוח

מכינים סלסילות לבד
שבועות בסימן ירוק

 

אש אש מדורה

ל"ג בעומר על בטוח

משמעת מנגל בטבע

טיול אש: כך תדליקו (ותכבו) מדורה

 

 

יצירה ירוקה

מתנות מן הטבע

עציצים ממוחזרים

בגרב שלכם

ארזתם לבד? 

הקלמר הכי ירוק בכיתה

ליצור דברים מפסולת


שומרים על הסביבה 

שיהיה לכם יום צמחוני

מתייבשים? חוסכים במים!

שומרים על צבי הים

התלמיד האקולגי

שומרים על החופים

רק היום: שוק יד שנייה

תחסכו את המזגנים

אמאל'ה! גו'ק מרוסס

יום הולדת בראש ירוק

לחסוך בחשמל
לחסוך בנייר
לטעת עצים

להשתמש באנרגיה מהשמש

הפסולת למיחזור וחסל
לגדל צמחים בבית או בגינה
בידידות: ניקיון פסח

 

מטיילים בראש ירוק

עשה ואל תעשה כשאתה בשטח

עשרת הדיברות ועוד אחד לטיול בשטח

טיפים לקחת לשטח
שאני אנקה?

היערכות ללינה בשטח

דברים שרואים בחושך

בניית מחסה מהגשם

לבנות איגלו

מטיילים ושותים, אבל כמה?

 

 

משחקים

משחקים לשעת ממ"ד

משחקי דרך

משחקים מסביב למדורה

 

שומרים על עצמנו

חם ועוקץ? כך תגיעו מוכנים לקיץ

מתכוני צמחי מרפא לחורף

רוכבים בטוח

 

ביומיום שלכם

לא זורקים אוכל לפח!
הופכים דף - חוסכים בנייר

התלמיד האקולוגי

מדריך להכנת קומפוסט ביתי

 

אנחנו ובעלי החיים

רוצים ציפורים בגינה הביתית?

מה בין שרב, כלב וחתול

על הדבש ועל העקיצה

להציל את צבי הים


 

חם ועוקץ? כך תגיעו מוכנים לקיץ

שמש קופחת, ים סוער, מדוזות, נחשים ושאר עוקצים. מישהו אמר קיץ? מכיוון שאנחנו ממש רוצים שתתמקדו דווקא בבילויים, בארטיקים ובטיולים, אספנו לכם שלל טיפים ועצות להתנהגות נכונה, שתרחיק מכם את כל המפגעים הפוטנציאליים של העונה החמה. לקרוא ולזכור
 

שלא תיעקצו. צילום: freeimages.com

שלא תיעקצו. צילום: freeimages.com
 
עם יד על הלב, מי מאיתנו לא אוהב את הקיץ? חיכינו לו כל כך הרבה זמן והנה הוא מגיע. אין כיף גדול יותר מהחופש הגדול והקיץ שמביא עמו אפשרויות בילוי והנאות בלתי נגמרות: ים, בריכה, טיולים, רפטינג בנחלי הצפון, אבטיח קר, ארטיקים. אך לצד כל אלה קיימות גם סכנות כגון התייבשות, הכשות נחש, צריבת מדוזות, טביעה ועוד. אז מה עושים כדי להימנע מכל הבלגן? קבלו רשימת המלצות וכללי התנהגות שיעזרו לכם לעבור את הקיץ בכיף ובשלום.

  1. שתו מים. ועוד מים. כי אתם לא רוצים להתייבש. יוצאים לטיול או לשמש ביום חם? הקפידו שיהיו אתכם לפחות 4-3 ליטרים מים. כדי שתזכרו לעשות זאת הפעילו את הנודניק בנייד שיזכיר לכם לשתות כל שעה. חוששים שהתייבשתם? הסימנים הם: חולשה קיצונית, בחילות והקאות, טשטוש הכרה, עור חם ויבש, חוסר מתן שתן ושתן כהה.
    קשה לכם לשתות מים ואתם שותים משקאות משַתנים כמו קפה, תה וקולה ביום חם ומאמץ? הוסיפו לתזונה שלכם חטיף מלוח קטן, כדי שלא תאבדו מלחים. המלצה נוספת לשדרוג המים היא להוסיף למים תוספות טעם מרעננות ובריאות, כמו לימון, נענע, מלפפון ירוק ואפילו פלח תפוז.
  2. היזהרו מהשמש. במהלך הקיץ כדאי ורצוי לצמצם את החשיפה לשמש בשעות הלוהטות, בעיקר בין 09:00 ל-16:00. חייבים להיות בשמש בשעות הללו? מומלץ ללבוש בגדים ארוכים קלים, להרכיב משקפי שמש איכותיים עם תווית שמבטיחה הגנה של 100%מקרינה אולטרה סגולה ולחבוש כובע רחב שוליים או כובע מצחייה עם מגן עורף. אל תשכחו להימרח בקרם הגנה נגד קרינת השמש, בעל מקדם הגנה של לפחות 30 SPF, לפני כל יציאה לשמש, ולהימרח שוב לאחר שעתיים או לאחר כניסה לבריכה או לים. הקפידו למרוח את כל החלקים בגוף שחשופים לשמש.
    נכוויתם מהשמש? שטפו את המקום במים קרים. כואב? הניחו על הכוויות הצורבות פרוסות מלפפון, תפוח עץ או תפוח אדמה, שירגיעו את הצריבה. אל תשתמשו במשחות לא מוכרות אלא במשחות שמיועדות לכוויות. אם אתם רואים שנוצרות שלפוחיות אל תפוצצו אותן, אלא פנו לטיפול רפואי.
  3.  לא יודעים לשחות? הישארו במים הרדודים. 
    צילום: freeimages

    אם לא יודעים (לשחות) לא שוחים. הולכים לים או לבריכה? אם אתם לא יודעים לשחות היטב, הישארו תמיד רק במים הרדודים. מים הם דבר נעים אך גם מסוכן. בכול מקרה, בחוף הים מוטב לא להתרחק מהחוף. הקפידו להיכנס לים רק בחופים שבהם יש מציל ולהישמע להוראותיו, גם מכיוון שאתם עלולים להיקלע לזרמים מסוכנים ללא יכולת להיחלץ מהם לבד. נקלעתם לזרמים? אל תילחצו ואל תתנגדו להם. שחו עם הזרם עד שתגיעו לאזור שבו נשברים הגלים. שם חתרו שמאלה או ימינה, וכך תוכלו להתגבר על הזרם, לעבור אותו ולשוב לחוף בעזרת תנועת הגלים. אם אתם באים עם חברים חשוב שתמיד מישהו ידע מתי אתם נכנסים למים. אם אתם לא שולטים בשחייה, הקיץ הוא הזדמנות מצוינת להירשם לקורס לשיפור שחייה וסגנון.
  4. אוהבים לגלוש? הקפידו לבצע לפני הכניסה למים חימום ותרגילי גמישות וקואורדינציה. ייתכנו חבלות קהות בראש ובגב אם הגלשן מתהפך, פריקות כתפיים כתוצאה ממשיכה חזקה של המפרש בגלשן הרוח ופציעות בברכיים ובקרסוליים. לפיכך, חימום מראש חשוב כדי להימנע, ככל האפשר, מפגיעות אלה.
  5. המדוזות הגיעו? הדרך הכי פשוטה להימנע ממפגש לא נעים איתן היא פשוט לא להיכנס למים או למרוח תכשיר שדוחה את עקיצותיהן. נעקצתם? שטפו את המקום במי ים (לא במי ברז). לאחר מכן מרחו גם חומץ, שמטרתו לנטרל את הצריבה. אפשר למצוא חומץ אצל החובש בתחנת העזרה הראשונה בחוף או אצל המציל. כדי להרגיע את האזור הפגוע קררו עם קרח עטוף במגבת ומרחו תכשירים מרגיעים כמו ג'ל אלוורה. אם מתפתחות שלפוחיות או שאתם חשים בחילה, כאבי ראש, קושי בבליעה או בנשימה או שאתם סובלים מחום, או התנפחות, עליכם לפנות לרופא לקבלת טיפול.
  6. פגשתם נחש? הוא כנראה בדיוק התחיל את פעילות הקיץ שלו והוא מחפש אחר מזון ובן/בת זוג. זכרו שזנים מסוימים של נחשים מהווים סכנה ממשית לבני האדם. השתדלו להתרחק במהירות ולהזמין לוכד נחשים. הוכשתם על ידי נחש? פנו מיד לחדר המיון הקרוב. ובאופן כללי, הימנעו מהזזת אבנים או הרמתן והקפידו לנעול נעליים סגורות אם אתם מטיילים בקיץ.
  7. רגישים לעקיצות? הקיץ הוא חגיגה גם ליתושים. תוכלו להימנע חלקית אם יש לכם רשתות בחלונות, כילות ואתם משתמשים בחומרים שדוחים יתושים. יתושה עקצה אתכם? הניחו על האזור העקוץ מגבת לחה או קוביית קרח להרגעה. אם עדיין אתם סובלים מנפיחות וגרד השתמשו באלוורה או במשחה טבעית המרגיעה עקיצות יתושים. עדיין סובלים מאוד? פנו לרופא.
  8. חום כלבים. יש לכם חיית מחמד שאתם אוהבים? חום הקיץ מקשה גם עליה. אם אתם לוקחים עמכם את כלבכם לטיול אל תשכחו להשקות גם אותו במהלך הנסיעה, כשאתם עוצרים בצד הדרך להתרעננות ובזמן הטיול. חשוב מאוד שתשגיחו שהכלב לא ישתה מים ממקורות לא בטוחים כמו מאגרי מי ביוב ושלוליות, שעלולים להכיל שאריות חומרי הדברה חקלאיים.

    אל תשכחו לדאוג גם לכלב האהוב שלכם. צילום: ויקיפדיה

    בקיץ דואגים גם לחיית המחמד שלכם.
    צילום: ויקיפדיה

  9. ספורט ותזונה נכונה. חשוב גם בקיץ לשמור על שגרה של תזונה, פעילות גופנית ושינה, ככל האפשר. אם אתם מתאמנים, עשו זאת במקומות מוצלים או סגורים או בשעות הערב או שעות הבוקר המוקדמות. קבעו לעצמכם כללי אכילה נכונים: אכלו רק במקומות המיועדים לכך ולא מול מסכים, החליטו מהם הנשנושים המותרים בין הארוחות (מוטב להימנע מחטיפים שמנים ומלוחים ולנשנש במקומם פופקורן, שיפודי פירות או קרחונים ביתיים העשויים ממיצי פירות).
  10. רוכבים על אופניים? הקפידו לנסוע רק במקומות המיועדים לכך ואל תשכחו לחבוש קסדה.
  11. נתקלתם בחפץ חשוד? בקיץ מסתובבים ומטיילים הרבה בחוץ. אתם בגינה ציבורית או בכל מקום אחר ורואים תיק או חפץ כלשהוא שלא שייכים לאף אחד? ראשית, אל תגעו! הזעיקו אדם בוגר למקום או חייגו למשטרה.


ועכשיו, לאחר שקראתם את כל ההמלצות ואתם מודעים לסכנות, הגיע הזמן שתתחילו לתכנן את כל הבילויים שלכם. והכי חשוב, שיהיה לכם קיץ מהנה ובטוח. חופשה נעימה!


מקורות: משרד הבריאות  | שירותי בריאות כללית | האגודה למלחמה בסרטן | מרכז שניידר  

יש לכם עוד טיפים? מצוין, שלחו אלינו ואנו נדאג לפרסם, למייל:
greenwin@kkl.org.il