אתר קק"ל לצעירים

המונית הסולארית בישראל

מאת: אהובה בר-לב

המונית הסולארית, שתיכנן המורה השוויצרי לואיס פאלמר, הגיעה לביקור ביער עופר שבכרמל, שם נערך מפגש עם תלמידים מבתי ספר בקריות. ישראל היא המדינה ה-40 שפאלמר מבקר בה, לאחר שהקיף את העולם ונסע יותר מ-60,000 ק"מ, בלי להשתמש אפילו בטיפת דלק אחת. קק"ל סייעה בארגון הגעתו של פאלמר ארצה, במטרה לעודד את המעבר לאנרגיית השמש למען סביבה ירוקה יותר.

"מאז שאני ילד חלמתי להקיף את העולם, אבל כשהתבגרתי הבנתי שאני ממש לא רוצה לזהם אותו", סיפר פאלמר לתלמידים מבתי הספר אלמוגים ואמירים בקרית ים. כדי להגשים את חלומו, פאלמר יזם את הרכב הסולארי הראשון. כלי הרכב המיוחד מושך אחריו עגלה עם קולטי שמש, שמטעינים את המצבר. כשהסוללה טעונה במלואה, הוא יכול לנסוע 300 ק"מ. "אפשר להגיע מפה כמעט עד אילת", אמר פאלמר לילדים, שבוודאי היו מצטרפים אליו בשמחה.
 
למי שמוטרד ממשך הנסיעה, מתברר שהמונית הסולארית יכולה להגיע עד 90 קמ"ש. ככה גם מגיעים בשלום ליעד וגם לא חוטפים דו"חות מהירות.
פאלמר תיאר לתלמידים כמה מיתרונות הרכב שלו: "מכוניות בנזין מזהמות את הסביבה, בעוד שהמכונית שלי נקייה לגמרי. כלי רכב רגילים עושים הרבה רעש, והרכב שלי שקט לחלוטין. משאבי האנרגיה בעולם עומדים להיגמר, ובקרוב הדלק יהיה כל כך יקר שלא נוכל להמשיך לממן אותו. אם תשאלו כמה עולה לנסוע במכונית סולארית, אז התשובה היא כלום! הרי השמש ניתנה לכולנו בחינם".
בבתי הספר בקריות מותקנות תחנות חשמל סולאריות על גגות המבנים, כך שהתלמידים הצעירים בקיאים בנושא, והם הרשימו מאוד את פאלמר בשאלותיהם הנבונות. לשאלת אחד התלמידים מה הוא עושה ביום מעונן, הסביר פאלמר שהוא יכול להשתמש במצבר המוטען, לחכות שהשמש תחזור לזרוח ובמקרה הגרוע ביותר להטעין את המצבר בחיבור לחשמל. בביתו בשוויץ הוא הקים תחנת חשמל סולארית, המאפשרת הטענה של המכונית מאנרגיית השמש.
 
תלמידה אחרת שאלה האם יש גם רכב סולארי משפחתי, המיועד ליותר משני נוסעים. פאלמר הסביר כי הרכב הקטן והקל, שעשוי מאלומיניום ופיברגלס, נבנה במיוחד בעבור הסיור העולמי. רכב כבד יהיה איטי יותר, יקר יותר ויצרוך יותר אנרגיה.
 
"תסתכלו מסביב ותראו שבחלק גדול מהרכבים הגדולים על הכביש, בעצם יש רק אדם אחד - הנהג שנוסע לעבודה או הביתה. רכבים קטנים הם זולים יותר, יעילים יותר ויוצרים פחות בעיות חניה", אמר פאלמר.
כשנשאל כמה זמן השקיע בפיתוח הרכב, השיב שתהליך הפיתוח נמשך כשנה, הרכבתו שנה נוספת והבדיקות לפני תחילת הנסיעה גם כן ארכו שנה. המסע סביב העולם נמשך שנה וחצי. חשבון פשוט של הזמנים מלמד שזה ממש מפעל חיים. "לא הייתי לבד בפרויקט הזה, יותר מ-200 אנשים עזרו לי לפתח ולבנות את הרכב", אמר.
 
הבאת המונית הסולארית ארצה היא יוזמה של צור משעל, במסגרת פסטיבל "אקולנוע" לקולנוע סביבתי, שנפתח בירושלים ב- 6.11.11 ועתיד להמשך כחודש ימים. בפסטיבל יוקרנו סרטים בנושא סביבה ובהם גם הסרט "מונית השמש", העוסק במסעו הייחודי של לואיס פאלמר. קק"ל נרתמה למשימה ותמכה בהבאת המונית הסולארית ארצה ואף משתתפת בפסטיבל "אקולנוע", במהלכו יוקרן סרטון על פעילות קק"ל למען הסביבה ויוצב ביתן בנושא תרומת יערות קק"ל לקיבוע פחמן והמאבק בהתחממות הגלובלית.

צור משעל: "אם במדינה כמו שוויץ אפשר להשתמש באנרגיה סולארית, אז בטח שארץ חמה כמו ישראל צריכה לנצל את השמש הנהדרת שיש לנו כאן".
 
המפגש המרתק נערך במסגרת אירועי יום הניקיון הבינלאומי בישראל, שקק"ל הובילה והשתתפו בו כ- 280,000 מתנדבים מכל רחבי הארץ. אופיר רואימי בן ה-11: "הגענו ליער בשביל לעזור לשמור עליו נקי ויפה וללמוד על איכות הסביבה. הסבירו לנו בבית הספר על יום הניקיון הבינלאומי, שמתקיים בכל העולם, ואנחנו שמחים על ההזדמנות להשתתף".
בסיום הטקס התארגנו מתנדבי שנת השירות של קק"ל להעביר תחנות הפעלה בנושא שריפות יער, התחממות גלובאלית, חשיבות השטחים הפתוחים והיכרות עם פעילות קק"ל. הגשם השוטף שהחל לרדת לפתע הפסיק את הפעילות בעיצומה, והילדים שלפו מטריות ורצו בחזרה לאוטובוסים. לא נתלונן על כך, כי הרי כולנו יודעים עד כמה הגשם חשוב לסביבה ולמאגרי המים הדלים של ישראל.
 
והמונית הסולארית? היא הוכיחה את יכולתה לנסוע גם בגשם, ובסיום הפעילות יצא פאלמר לדרך להמשך מסעו המופלא בישראל.